Het Finse mediabedrijf Sanoma heeft weinig plezier van zijn Nederlandse tak. Die doet het een stuk slechter dan de Finse thuismarkt.
Sanoma, het moederbedrijf van de Nederlandse tv-zenders van SBS, nieuwswebsite Nu.nl en tijdschriften als de Libelle en Donald Duck, is voor 35 procent van zijn groepsomzet afhankelijk van advertenties. In 2013 liep de omzet op dit onderdeel met 10 procent terug naar 779,6 miljoen euro.
Over heel 2013 leed Sanoma een verlies van 332,3 miljoen euro. In 2012 werd nog 149 miljoen euro winst gemaakt, zo maakte Sanoma vrijdag bekend. Dit kwam onder meer door een afboeking van 308 miljoen euro op de aankoopwaarde van tv-bedrijf SBS.
Over de strategie bij SBS ligt Sanoma overhoop met mede-aandeelhouder John de Mol. Zie ook het artikel: John de Mol op ramkoers met Sanoma over SBS
Zware verliezen Sanoma
Over de laatste drie maanden van het jaar bedroeg het operationeel verlies 38 miljoen euro, tegen 9,6 miljoen in het 4e kwartaal van 2012. De netto-omzet van Sanoma is afgelopen jaar uitgekomen op 2,2 miljard euro, 6,6 procent minder dan een jaar eerder.
Sanoma heeft veel last van dalende inkomsten op de advertentiemarkt en kondigde in oktober al een grote reorganisatie aan. In Nederland neemt het bedrijf afscheid van bekende bladen als Nieuwe Revu, Panorama, KIJK en Playboy en schrapt daarbij ongeveer 500 banen.
Nederlands mediabedrijf draait zwak
Uit de cijfers blijkt verder dat de Nederlandse activiteiten van Sanoma in de laatste drie maanden van 2013 relatief zwak presteerden. De mediatak van Sanoma boekte een 4,2 procent lagere omzet van 389 miljoen euro. De Nederlandse activiteiten zijn hierbij goed voor ongeveer 51 procent van de omzet en lieten een daling zien van 3,8 procent, vergeleken met het laatste kwartaal van 2012.
In Finland zelf boekte Sanoma daarentegen een omzetstijging van 0,5 procent in het laatste kwartaal van 2013 bij de media-activiteiten.
Het Finse concern verwacht dat de totale groepsomzet in 2014 opnieuw iets lager zal uitkomen. Sanoma denkt pas vanaf 2016 weer omzetgroei op eigen kracht te kunnen realiseren.
Bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl